پرسش و پاسخ در مورد دیابت در دوران کودکی

2آوریل 2021-  سوال: من اخیراً متوجه شده ام که دختر 7 ساله ی من بیش از حد معمول آب می نوشد، حتی زمانی که فعالیت زیادی ندارد. یکی از همسایگان به من توصیه کرد که او را از نظر دیابت بررسی کنم. دخترم اضافه وزن ندارد و همچنین مقدار زیادی قند نمی خورد. آیا باید او را نزد پزشکش ببرم؟

پاسخ: مصرف مقادیر کافی آب برای بزرگسالان و کودکان مهم است. اما اگر کودک ما بطور غیرعادی آب بنوشد، منطقی است که نگران سلامتی او باشیم. شما باید با پزشک اطفال یا ارائه دهنده ی مراقبت های اولیه بهداشتی دخترتان تماس بگیرید تا در مورد هر تغییری که ممکن است نشانه ی یک بیماری جدی تر باشد، صحبت کنید.

بیش از 34 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند که بسیاری از آنها کودک و نوجوان می باشند. بر اساس مطالعه ی سال گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، موارد دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در بین افراد 20 سال به پایین در ایالات متحده در حال افزایش است. دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در بین کودکان و نوجوانان است و نتیجه آن این خواهد بود که دیگر بدن قادر به پردازش صحیح قند یا گلوکز نیست.

بیشتر قند موجود در بدن افراد از مواد غذایی که می خورند، حاصل می شود. هنگام هضم غذا، قند وارد جریان خون می شود. انتقال قند از جریان خون به سلولهای بدن به هورمون انسولین نیاز دارد. افراد دیابتی فاقد انسولین هستند و یا قادر به پردازش انسولین نیستند.

دو نوع دیابت در دوران کودکی وجود دارد: دیابت نوع 1 که شایع ترین دیابت در میان کودکان است، یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن دیگر قادر به تولید انسولین نیست. علت دقیق دیابت نوع 1، هنوز ناشناخته است. هم اکنون هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد، اما می توان آن را با دریافت انسولین کنترل کرد. پیشرفت در دستگاه ها و روشهای کنترل قند خون و تحویل انسولین باعث بهبود مدیریت قند خون و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 شده است. این نوع دیابت به دلیل اضافه وزن، خوردن زیاد قند یا شرکت نکردن در فعالیت بدنی کافی، ایجاد نمی شود.

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش قند در بدن نیز تأثیر می گذارد، اما این نوع دیابت با چاقی ارتباط دارد. اگرچه دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد، هم اکنون تعداد بیشتری از کودکان به دلیل اپیدمی چاقی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند. با این حال، بیشتر کودکان قبل از بلوغ به دیابت نوع 2 مبتلا نمی شوند.

در حالی که علت دقیق دیابت نوع 2 مشخص نیست، به نظر می رسد سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش مهمی در بروز آن دارد. به نظر می رسد عدم تحرک و چربی اضافی، به ویژه چربی اطراف شکم، از عوامل مهم برای ابتلا به این بیماری باشند. اغلب، تغییر در رژیم غذایی و ورزش برای کنترل دیابت نوع 2 در کودکان کافی است. با این حال، ممکن است برای برخی از کودکان داروهای خوراکی و یا درمان با انسولین لازم باشد.

اگرچه ممکن است دیابت در خانواده شما وجود نداشته باشد، اما هنوز هم ممکن است که دخترتان به دیابت در دوران کودکی مبتلا شود. باید با او در مورد سایر علائم یا نشانه هایی صحبت کنید که ممکن است متوجه نشده باشید، یا ممکن است او آنها را ذکر نکرده باشد. توانایی تشخیص علائم و نشانه های بیماری می تواند به تشخیص زودهنگام و در نهایت شانس نتیجه ی بهتر کمک کند.

افزایش تشنگی و افزایش ادرار، غالباً اولین علائم از وجود یک مشکل است. تجمع قند اضافی در جریان خون کودک شما، مایعات را از بافت ها بیرون می کشد. در نتیجه، کودک شما احساس تشنگی می کند- و بیشتر از حد معمول مایعات و آب می نوشد و به دستشویی می رود.

علائم دیگر برای کودکان ممکن است خستگی، کاهش وزن و افزایش گرسنگی باشد. کمبود قند در سلول های آنها باعث خستگی کودکان می شود. اگر متوجه شدید که دخترتان علائمی از خستگی نشان می دهد اما فعالیت او افزایش نیافته است، این موضوع نگران کننده است. همچنین، برخی از کودکان ممکن است وزن کم کنند، زیرا بدون انسولین دیگر قادر به ذخیره ی آنچه می خورند در بدن خود نیستند. بنابراین کاهش وزن می تواند نشانه دیگری از دیابت باشد.

علائم دیابت نوع 1 در جوانان به سرعت گسترش می یابد. در حالی که علائم دیابت نوع 2 با گذشت زمان و به تدریج بروز می کنند بحدی که ممکن است متوجه ی آنها نشوید. برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 ، ممکن است علائم دیگری مانند تاری دید و مناطق تیره روی پوست، به ویژه در اطراف گردن یا زیر بغل ظهور کند.

جوانان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر چالش های سلامتی در طول زندگی خود هستند. عوارض ناشی از دیابت ممکن است شامل فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، بیماری قلبی، افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های کلیوی و همچنین سایر شرایط باشد.

حتی اگر دخترتان سایر علائم دیابت را نشان ندهد، باید برای بررسی با پزشک متخصص اطفال یا مراقبت های بهداشتی او تماس بگیرید. پزشک ممکن است آزمایش خون و ادرار را توصیه کند. اگر مشخص شود که دخترتان دیابت دارد، برای مراقبت مداوم به یک متخصص غدد درون ریز کودکان ارجاع داده می شوید. اگر مشخص شود که وی در معرض خطر یا ابتلا به دیابت است، همچنین ممکن است بخواهید با یک متخصص برنامه ای را برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلای او به دیابت در آینده، تهیه کنید.

هرچقدر که به نظر می رسد ترس از ابتلای کودک به دیابت ترسناک باشد، این شرایط قابل کنترل است و بیماران می توانند همچنان فعال باشند و زندگی با کیفیتی را دنبال کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-qa-childhood-diabetes.html